مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21108 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

زني كه وظايفي كه خداوند بر عهده او گذاشته انجام بدهد ولي شوهرش نسبت به خبرگيري از خانواده اش خيلي پرتوقع باشد كه باعث ناراحتي شود وظيفه اين زن در مقابل خانواده همسرش چيست؟ كلاً آيا آنها را بر زن حقي است؟ و حدودصله رحم چيست؟



از اين كه به عنوان يك همسر مقيد به رعايت حقوق شرعي و خدايي هستي خداوند را شاكر و سپاسگزار باش و البته مراقب باش اين مسأله در حدّ توهم و تصور نباشد و واقعاً در هر شرايطي وظيفه ات را بشناس و بدان عمل كن. گاهي اوقات انسان تصور مي كند به وظايفش عمل مي كند ولي بعدها بر اثر آگاهي و مطالعه عميق تر درمي يابد كه در انجام برخي كارها كوتاهي كرده و يا اصلاً از آن مطلع نبوده، و گاهي ممكن است در شرايط متفاوت وظايف متفاوتي داشته باشيم كه بدون توجه به شرايط و موقعيت ها به وظايف يكسان توجه كنيم.

در خصوص حقوق خانوادگي دو مسأله مطرح است يكي حقوق شرعي و ديني و ديگري اخلاقي. زن و مرد بايد نسبت به يكديگر حقوق شرعي و ديني و هم اخلاقي را رعايت نمايند و نيز نسبت به ساير افراد خانواده مثل پدر و مادر و فرزندان انسان دو گونه وظيفه دارد: وظيفه خدايي و حق واجبي كه بر گردن يكديگر دارند و بايد ادا كنند و حقوق اخلاقي پرداخت نفقه مرد به زن و تمكيني زن از مرد جزءحقوق واجب شرعي است اما خوشرفتاري و حسن خلق، حقوق متقابل زن و مرد نسبت به يكديگر است. همچنين اداره فرزندان و تربيت و تزويج آنان به عهده پدر و مادر است و نيز فرزندان در سنين كهولت وظيفه دارند معيشت والدين را تأمين كنند حسن خلق و خوشرفتاري حق اخلاقي والدين و فرزندان نسبت به يكديگر است و ...

پدر و مادر شوهر يا پدر و مادر همسر در حكم والدين انسان تلقي مي شوند و بهتر است رفتار انسان با آنان همانند والدين خودش باشد و تمايزي بين پدر و مادر خودش يا والدين همسرش قايل نشود و حتي گاهي ابراز محبت و علاقه به والدين همسر به گونه اي كه همسر احساس كند پدر و مادرش را بيشتر از پدر و مادر خودت دوست داري او نيز نسبت به پدر و مادر شما علاقه مند مي شود.

وقتي همسر براي پدر و مادرش احترام قائل مي شود توقع دارد شما نيز احترام قائل بشويد بلكه بجاي اين كه او پيشنهاد كند به ديدار پدر و مادرش برويد شما جلوتر پيشنهاد كن.

صله رحم حد و اندازه اي ندارد. بايد به گونه اي باشد كه برايتان مقدور است اگر مي توانيد برويد چرا نرويد ولي اگر مشكلي يا كاري داري مي تواني مشكل را مطرح كني نه اين كه از اصل صله رحم طفره بروي. اگر همسرت و پدر و مادرش احساس كنند شما در هر شرايطي كه موقعيت و فرصت پيدا كني به ديدارشان مي روي برايشان مهم نخواهد بود كه هر چند وقت رفته اي چون مي دانند هر وقت فرصت مناسبي پيدا كردي به ملاقاتشان ميروي.

خواهر عزيز، طرح اين مسايل اگر در خانه باشد به صفا و صميميت خانواده لطمه مي زند. هر آنچه كه باعث كدورت و ناراحتي مي شود بايد سعي كني در خانه مطرح نكني و آنچه به گرمي خانواده كمك مي رساند بايد مطرح شود. شما ميتواني قبل از اين كه همسرت پيشنهاد رفتن به خانه پدر و مادرش را بدهد شما پيشنهاد كن به خانه پدر و مادر هردوتان برويد و البته زمان رفتن به خانه پدر و مادر همسرت را مقدم بر پدر و مادر خودت قرار ده و بگو پدر و مادر تو واجب ترند و ...

اميدواريم روز بروز كانون گرم خانواده تان گرمتر بشود. در صورت وجود مشكل مي تواني با يك مشاور امين حضوري تماس بگيري و دقيقاً نوع ناراحتي تان را بازگو كرده تا بهتر بتواني با مشكل مواجه بشوي.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.